lees meer
Onder de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) is er aanzienlijke jurisprudentie ontstaan met betrekking tot de vergunning van rechtswege. Deze vergunning treedt in werking als het bevoegd gezag niet binnen de gestelde termijn beslist over een aangevraagde omgevingsvergunning. De jurisprudentie ter zake zag met name op die gevallen die onder de zogenoemde kruimelgevallenregeling (art. 2.12 lid 1 aanhef en onder a, ten 2e Wabo jo. art. 4 bijlage II BOR) moeten worden geschaard. Met de komst van de Omgevingswet (Ow) en het vervallen van de kruimelgevallenregeling lijkt dit probleem opgelost, maar er zijn nog enkele aandachtspunten. In deze blog wordt daar nader op ingegaan.
Reguliere procedure als hoofdregel
Onder de Omgevingswet is de reguliere procedure de standaardprocedure voor omgevingsvergunningen. De procedure heeft een beslistermijn van acht weken en de mogelijkheid van bezwaar en (hoger) beroep. De uitgebreide procedure is nu de uitzondering en is alleen van toepassing indien de Omgevingswet dat specifiek aanwijst.
Is de uitgebreide voorbereidingsprocedure van toepassing, dan is de beslistermijn zes maanden, eventueel te verlengen met zes weken. Tegen een met de uitgebreide procedure voorbereid besluit staat alleen (hoger) beroep open.
Dit onderscheid is niet nieuw, behalve dat er veel meer vergunningen onder de reguliere procedure zullen vallen.
Vervallen van de vergunning van rechtswege
Met de inwerkingtreding van de Ow is de Lex silencio positivo (Lsp) vervallen. Dat betekent dat vanaf 1 januari 2024 geen vergunningen van rechtswege meer kunnen ontstaan. Alleen in geval van een uitgebleven bekendmaking van de voor 1 januari 2024 ontstane vergunning kan alsnog een beroep gedaan kan worden op de Lsp.
Overigens moet het bestuursorgaan nog steeds tijdig beslissen. Lukt dat niet, dan kan de initiatiefnemer als vanouds een beroep doen op de regeling ‘dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen’.
Geen kruimelgevallen meer
De kruimelgevallenregeling verdwijnt met de Ow omdat de reguliere procedure nu de standaard is. Dit betekent echter dat de ruimtelijke belangen van het Rijk nu ook gelden bij de beoordeling van omgevingsvergunningen, die voorheen als kruimelgevallen werden beschouwd.
Belang van gemeentelijk kruimelgevallenbeleid blijft
Hoewel de jurisprudentie over kruimelgevallen mogelijk minder relevant lijkt, blijft het gemeentelijk beleid voor afwijkingen van het bestemmingsplan, nu het omgevingsplan, onder de Omgevingswet belangrijk. Gemeenten moeten actief nadenken over hoe hun beleidsregels relevant blijven en welke belangen zij specifiek meewegen bij de beoordeling van afwijkingen (buitenplanse omgevingsplanactiviteit).
Hebt u hulp nodig?
Neem dan gerust contact op met Najama Voogd Advocatuur via info@najamavoogdadvocatuur.nl of 06-48145651. Wij staan u graag terzijde.